
Published by:

International Committee for Human Rights in Taiwan
Europe :  P.O. Box 91542, 2509 EC  THE HAGUE, The  Netherlands
Canada :  P.O. Box 487, Station "A", VANCOUVER, B.C., V6C 2N3
U.S.A. :  P.O. Box 45205, SEATTLE, Washington 98105-0205

European edition,  March 1987
Published 6 times a year
ISSN number: 1027-3999

29
Profile of a human rights lawyer
Yao Chia-wen and 25 other political prisoners released

On 20 January 1987, Taiwan’s most prominent human rights lawyer, Mr. Yao Chia-
wen, was released from prison.   Together with him, 25 other political prisoners
(imprisoned in separate cases) were granted parole.  Mr. Yao was arrested after the
“Kaohsiung Incident” of December 1979, and — together with seven other major
opposition leaders — he was subsequently tried by a military tribunal. Mr. Yao was
sentenced to 12 years imprisonment.  At the time of his arrest, he served as legal counsel
for Formosa, the opposition political journal, which was the driving force behind the
movement for democratic reform in Taiwan.

After Mr. Yao ‘s arrest, his wife Chou Ching-yü became Taiwan’s foremost human
rights advocate.  In December 1980, she ran for a seat in the National Assembly and
was elected with the highest number of votes — thereby vindicating her husband.  Other
relatives of “Kaohsiung” defendants, such as Mrs. Hsu Jung-shu and Mr. Huang T’ien-

Mr. Yao Chia-wen

fu, also won their respective races for a seat in the
Legislative Yuan.  Chou Ching-yu subsequently set up
CARE Center to assist political prisoners and their
families, and started to publish CARE magazine,
which became Taiwan’s most well-known human
rights publication.

Before he was imprisoned, Mr. Yao earned a high
reputation as a human rights lawyer. He was a leading
advocate for legal reform, and attempted to strengthen
respect for human rights in Taiwan’s legal system. He
was the founder of a island-wide network of legal aid
centers for the poor.  In 1976 he waged a legal battle
with the authorities after alleged fraud by the



Taiwan Communiqué  -2-              March 1987

Kuomintang led to the defeat of a prominent opposition leader, Mr. Kuo Yu-hsin in an
election for the Legislative Yuan.  Even though Mr. Yao lost the battle, his vigorous
defense in court and his courage to speak out for justice earned him respect at home and
abroad.

Mr. Yao’s concern for the poor is rooted deeply in his family background: Born in 1938
into a poor farmer’s family in Changhwa, he grew up in a family of nine children. He
used to go to school barefoot, as his family could not afford to buy him shoes. Once he
had to borrow a pair of shoes from a more affluent classmate in order to represent his
primary school in a county-wide speech contest.

At the age of 19, he began to support his family by working in the postal telecommu-
nication bureau after graduating from a vocational high school. But his determination
to become a lawyer never wavered. While working full-time at his day job, he studied
at night to prepare for the university entrance examinations.  In 1962, he passed the
examination and was accepted by the prestigious College of Law of National Taiwan
University. Even while attending college, he worked nights and weekends at his old job
in the postal telecommunications bureau in order to support his family.  The hectic
schedule did not influence his academic performance: he graduated with top honors.

In 1972, a grant from the Asia Foundation enabled him to go to the University of
Berkeley in California for training in legal aid services for the poor. After his return
to Taiwan, he worked together with a group of young lawyers to set up legal aid centers.

Mr. Yao was initiated into politics in 1975 when he became the legal advisor to a
prominent opposition politician, Mr. Kuo Yu-hsin, who ran for a seat in the Legislative
Yuan.  Mr. Kuo was the front runner in the campaign.   But he was declared defeated
by the KMT authorities late on the night of election after the ballots were counted.

Mr. Yao went to court on behalf of Mr. Kuo and asked the authorities to declare the
election invalid on the ground of fraud. In court, Mr. Yao presented a staggering
amount of evidence pointing to fraud and bribery by Mr. Kuo’s KMT opponent. In the
end he lost the battle, but won a moral victory.  He later chronicled the court battle in
a book called “Hu Lo Ping Yang”.  Mr. Kuo subsequently went into exile in the United
States and died there from cancer in 1985.

In 1978, Mr. Yao took up the defense for Mr. Yu Teng-fa, a veteran politician from
Kaohsiung, who was accused “of conspiring with a communist.”  The “communist” in this
case was Mr. Wu Tai-an, a mentally unstable businessman, who — after five months of



Taiwan Communiqué  -3-              March 1987

confinement and interrogation — confessed to “having met communists officials” in
Japan and returning to Taiwan to “wage an uprising.”  Mr. Yu, an anti-KMT stalwart all
his life, was clearly framed.  Mr. Yao’s brilliant defense did not result in Mr. Yu’s acquittal.
Mr. Yu was sentenced to eight years in prison and was released on medical parole after
three years. Wu Tai-an was sentenced to death and executed soon afterwards.

Mr. Yao’s participation in opposition politics took an active turn after he defended Mr. Yu
in court. In the summer of 1979, he became the legal counsel for Formosa magazine, which
was published by two veteran opposition politicians, Huang Hsin-chieh and Kang Ning-
hsiang.  The magazine’s circulation reached 100,000 copies after only four issues. Rallies
and meeting were held all over the island to educate the public about human rights and
the need for democratic reform. Formosa was on its way to become an embryonic political
party: this was not to the liking of the KMT authorities, and a harsh crackdown followed.

Until his arrest in the wake of the Kaohsiung Incident, lawyer Yao did much to try to
modernize Taiwan’s legal system, and attempted to push for democratic reform from
within the system.  In the end, he was defeated by the very “legal system” which he had
sought to improve: the KMT authorities could not tolerate his activist role in bringing
about social and political change. Still, his imprisonment, and that of the other “Kaohsiung”
defendants, attracted the attention of the outside world to the undemocratic nature of
Taiwan’s political system, and thereby laid the foundation for far more fundamental
changes.

The hardship of prison life has damaged his health and left its mark on his face.  But
his conviction for democratic reform remained firm. On February 8, 1987, appearing
publicly in a Presbyterian Church service in Taipei, Mr. Yao said that participation in
the political process is an inalienable right of the people, and indicated that he would
continue his efforts for political change and the protection of human rights. He
appealed for the release of all political prisoners.

The National Security Law debated
Still very restrictive
In our previous Taiwan Communiqué (no. 28, January 1987) we reported on the plans
of the Taiwan authorities to lift the old martial law (in force since May 1949), but
replace it with a new “National Security Law.” A draft of the new law was passed on
8 January 1987 by the Executive Yuan (Cabinet).  It was subsequently submitted to the
Legislative Yuan, which is expected to consider it sometime this Spring.



Taiwan Communiqué  -4-              March 1987

When President Chiang Ching-kuo announced on 7 October 1986, in an interview with
Mrs. Katharine Graham — Chairman of the Board of the Washington Post — that
martial law would be lifted, he indicated that the major difference between the old
martial law and the new legislation would be that civilians would not be tried in military
courts anymore.  However, when a draft of the new law became public just before
Christmas, it became clear that the freedoms laid down in the Constitution would still
be highly restricted: Article 2 of the new law states that public assembly and association
must be “in support of the government’s anti-communist policy, and must not advocate
separatist ideology.”

Leaders of the newly-formed Democratic Progressive Party are particularly opposed to
the “anti-separatist” clause in the new law. They emphasize that it is a political concept
and not a clearly defined legal term, and fear that it may become a catch-all clause,
under which the KMT-authorities will prosecute those who advocate self- determina-
tion. The DPP emphasizes that the people on Taiwan have the right to determine the
future status of the island, and should have the freedom to voice a preference for a free
and democratic Taiwan, separate from China.  DPP-leaders say that the KMT’s
anachronistic “recover the mainland” policy, and its insistence that it is the rightful
government of all of China, have pushed Taiwan into diplomatic isolation in the
international arena.

Article 9 of the new law is also strongly opposed by the DPP: while it stipulates that
civilians who were tried in military court are to be transferred to the jurisdiction of civil
courts, it contains the provision that civilians whose cases have been closed may not file
for appeal in civil courts. This article is far more restrictive than the original martial law,
which stated (Article 10) that, once martial law had been lifted, all persons who had been
tried under martial law regulations could appeal their cases. This point is particularly
important for a number of well-known opposition politicians and journalists, who are
presently still serving long jail sentences.  The present wording of the new national security
law would make it impossible for them to appeal.  Under the formulation of the old martial
law, they would be able to appeal as soon as the martial law is lifted.

Chills in the “Taipei Spring”
Although the lifting of martial law heralds the arrival of a “Taipei Spring”, the chill
has not been completely dispelled, since many restrictive laws still remain on the books.
Two examples are the “Statute for the Punishment of the Rebellion” (enacted in 1949)
and the “Publications Law.” The Statute has been one of the main “legal” instruments
used by the authorities to stifle dissenting voices. The “Publications Law” provides the



Taiwan Communiqué  -5-              March 1987

authorities with a means to continue their harsh press censorship.  Furthermore, it is
even becoming apparent that the Taiwan authorities are presently strengthening many
restrictive provisions which exist outside the national security legislation. Below are
several examples:

— On 5 February 1987, the Executive Yuan
passed a “Social Order Maintenance Law”
and submitted it to the Legislative Yuan for
consideration. If passed, the new law would
require prior government approval for groups
which want to submit petitions to the govern-
ment.  If groups petition the government
without prior approval and refuse police or-
ders to disperse, they will be subject to im-
prisonment or fines. The new law would also
empower police to summon “offenders” for
questioning and force them to report for
questioning if they ignore the summons.

— On 22 February 1987, the Inte- rior Min-
istry approved a revised “Statute for the For-
mation of Civic Organizations during the

Kuomintang driver to DPP passenger:
"Don't be nervous! I'm just taking a

roundabout way to democracy."

Period of Communist Rebellion.” The Taiwan authorities have stated that this revision
needs to be passed before they will formally lift the ban on new political parties.

— The draft of the revised Statute gives the Ministry of Interior sweeping powers to
refuse registration or to disband new political parties, if the party platform fails to
“uphold the Constitution, the policy of anti-Communism or advocate secessionism.”

Penalties for failure to register, or to dissolve a party within a certain grace period,
include a prison term of up to two years for the chairman of an unsanctioned political
party or a fine of up to NT$60,000 (approximately US$ 1,700).  If the revised Statute
is enacted, this provision would apply to the newly-formed Democratic Progressive
Party and its chairman, Mr. Chiang Peng-chien.  The new party has until now not
registered, because the Kuomintang itself has never registered.

— On 25 February 1987, Justice Minister Shih Chi-yang announced that he had
submitted proposals to the Executive Yuan to revise the Criminal Code, “to toughen
the penalty for seditious activities.” He said that harsher punishment would be meted



Taiwan Communiqué  -6-              March 1987

out for “crimes of attempting to topple the government in connivance with outside
forces, spreading propaganda aimed at creating internal unrest, and circulating false
information leading to external disputes.”

Both the Criminal Code revisions and the revised Statute for the Formation of Civic
organizations will, after approval by the Executive Yuan, be submitted to the
Legislative Yuan for consideration.  Their passage is assured, since the Kuomintang
has an overwhelming majority because of its “permanent” mainland seats.

* * * * * * * * * * * * * * * *

Democracy (not) at work
Vote buying dominates Control Yuan elections
On 10 January 1987, “elections” took place in Taiwan for 22 seats in the Control Yuan.
This is Taiwan’s highest administrative supervisory watch-dog body, which has the
power of impeachment. In our previous Taiwan Communiqué (no. 28, January 1987)
we already reported on the make-up of the Control Yuan, on the peculiar new election
mechanism (plural votes), and on the extensive vote-buying. We also outlined the
reasons why the newly-formed DPP-party wanted to boycott these elections.

Not unexpectedly, the Kuomintang “won”, but the voting — by the members of the
Provincial Assembly at Taichung, and by the members of the City Councils in Taipei
and Kaohsiung — took place amid large demonstrations against the vote-buying and
against the new voting procedures. However, the whole episode also caused a rift within
the DPP, because several members did not heed the boycott call by the DPP-leadership.
Three members even ran for a seat in the Control Yuan, obviously without party-
endorsement. One of them was elected. Below, you find a brief overview.

The results of these “controlled elections” are given on the table on the next page.

Behind these dry statistics, there are a number of interesting background stories:

— All candidates nominated by the Kuomintang-party were elected, except one: in
Kaohsiung, incumbent KMT Control Yuan-member Lee, age 60, lost. He was
reportedly one of the very few well-respected KMT-members of the Control Yuan.  He
was not tainted by corruption, did not buy votes...and lost.



Taiwan Communiqué  -7-              March 1987

— Also in Kaohsiung, one KMT-member who was not endorsed by the party won: his
name is Wang Yu-chen, a brother of former Kaohsiung-major Wang Yu-yun.  The
former mayor is reported to have close ties with Kaohsiung’s underworld.

— The only DPP-member who won was incumbent Control Yuan-member Ms. Lin
Chun-tzu, age 43.  She received a total of eight votes from eight DPP-members of the
Taipei City Council who did not heed the DPP-boycott.

— The two other DPP-members who participated — but lost — are Mrs. Huang Yu-
chiao in the Provincial Assembly, and Mrs. Hung Chao-mei in Kaohsiung.

— The one Young China Party-member elected in Taipei, and the two “non-affiliated”
who won in Kaohsiung are generally considered to be “friends of the (Kuomintang)
party.”  Their election — with strong support from the Kuomintang — had the purpose
of giving the elections the appearance of a democratic exercise.

Rampant vote-buying and fraud
Even before the election took place, rumors were circulating that bribes involving
millions of Taiwan dollars were exchanging hands, as candidates tried to secure votes
from the members of the Provincial Assembly and the Taipei and Kaohsiung City
Councils.  The Independence Evening Post reported that nine out of the 12 candidates
elected by the Taiwan Provincial Assembly (all KMT-rnembers) offered cash gifts
totaling NT$295 million (approx. U.S.$ 8.5 mln.) to win votes.  Sixty eligible voters
in the Provincial Assembly received an average of NT$5 million (U.S.$ 140.000) each.
Some candidates, including defeated contenders, spent at least NT$15 million each,



Taiwan Communiqué  -8-              March 1987

most shelled out around NT$30 million and desperate underdogs spent between NT$50
to 60 mln.

The rampant vote buying severely damaged the reputation of the embattled Control
Yuan.  It already lacked credibility because during the past years it had hardly shown
any activity. Supposedly a watchdog, it had become known as a “sleeping dog.”  DPP-
member Dr. You Ch’ing was one of the very few members who initiated investigations
into mismanagement and corruption, particularly in state-owned companies such as
China Shipbuilding Co. However, time and again, the investigations were sidetracked
by KMT-members who felt that airing such dirty linen was “not advisable.”

Dr. You Ch’ing and other leading DPP-members have stated that if the Control Yuan —
as the nation’s highest watchdog organ — were to fulfill its proper functions, its members
should have unimpeachable qualifications to investigate corruption of government
officials and to initiate impeachment proceedings.  They doubt that members who bought
their way into the Control Yuan would be able to play an effective role as whistle-blowers.

The DPP divided
In protest against the unfair new voting rules, and against the vote buying, the Central
Committee of the new DPP-party told its members in the Provincial Assembly and the
Taipei and Kaohsiung City Councils to boycott the Control Yuan elections.  However,
the large bribes handed out by some candidates made participation in the voting sheer
irresistible for quite a number of DPP-members.  There were also others who argued
that the DPP should make use of all opportunities to let its voice be heard, and that it
should thus be represented in the Control Yuan.

On the day of the election, more than 1000 DPP-supporters also demonstrated in front of
the Taiwan Provincial Assembly and Kaohsiung City Council to protest the corruption and
the rigged election process. The protesters displayed banners that read “Boycott the
election,” and “This is not the year of the pig.” The word “pig” is commonly used in Taiwan
to refer to elected public officials suspected of accepting bribes.

In the end, the DPP-Central Advisory Committee (which is in charge of party
discipline) decided to suspend the membership-rights of six members — who had
participated in the election or cast votes — for periods ranging from two to three years.
It also decided to reprimand eight other members for participating in the vote.  Several
of the disciplined members announced their intention to withdraw from the party.



Taiwan Communiqué  -9-              March 1987

The dual nationality issue
On 10 February 1987, three Control Yuan members from the United States, appointed
by President Chiang Ching-kuo, did not join the formal inauguration. They were given
a secret swearing-in ceremony in the afternoon, because the three have U.S. citizenship.
This special arrangement was deemed necessary in order to save the three U.S. citizens
from the embarrassment of pledging loyalty to the “Republic of China” in the formal
inauguration, which was open to the public.

On 16 February 1987, two outspoken opposition figures who were recent- ly released
after their respective prison terms, former KMT- Legislative Yuan member Lei Yu-chi
and former City Councilmember Chen Shu-pien, submitted a petition to the Control
Yuan, asking it to prohibit parliamentarians from holding dual citizenship. The two
pointed out that the law in Taiwan stipulates that government officials and represen-
tatives of the Legislative Yuan, National Assembly and Control Yuan cannot hold
foreign citizenship.  The Kuomintang authorities have turned a blind eye to violations
of this law, and have allowed KMT-legislators to hold dual nationality. According to
press reports in Taiwan, some 25 members of the Legislative Yuan — among whom
former track star Chi Cheng — hold U.S. citizenship.

Chaos in the Legislative Yuan
The issue of dual nationality came to a boil again in the Legislative Yuan on 23
February, when the newly-elected members of the Legislative Yuan were to be sworn
in. Before the ceremony started, DPP-legislator Chang Chun-hsiung raised this issue,
and demanded that the credentials committee conduct a formal review of all legislators’
credentials to determine how many have dual nationality.  He suggested that any
legislator with foreign nationality should be disqualified.

A melee followed when several legislators fought for the control of the microphone,
while others hooted and booed.    Order was restored when the national anthem was
played and the swearing-in ceremony took place.  The 13 DPP members did not
participate in the ceremony, and will be sworn in later.

On the following day, 24 February 1987 (the first formal meeting of the new
legislature), DPP legislators raised several other issues which caused a major amount
of commotion.  DPP-members questioned the qualifications of President Mr. Nieh



Taiwan Communiqué  -10-              March 1987

Wen-ya to chair the meeting, because his term expired on January 31 at the end of the
previous legislative session. DPP legislators also suggested that the term of the Prime
Minister should coincide with the three-year term of the Legislative Yuan, instead of
the existing system whereby the Prime Minister is appointed by the President to an
open-ended term.  When DPP-member Chu Kao-cheng — an outspoken and somewhat
hot-blooded newly-elected legislator — went up to the rostrum to tell Prime Minister
Yu Kuo-hwa to stop addressing the Legislative Yuan, he was set upon by two KMT-
legislators.  A wrestling match of about ten minutes followed.

Taiwan Communiqué comment: while we agree with the positions taken by the DPP-
members on these issues, we do suggest that it might be easier to achieve the set goals
if the issues are raised in a slightly more professional, and less provocative, manner.

* * * * * * * * * * * * * * * *

State Department Human Rights Report 1986
Political development lags in “One party authoritarian system”
by Marc J. Cohen

On February 19, 1987, the United States Department of State released its annual report
on human rights.  As in the past, the section on Taiwan is quite comprehensive and
detailed, and in general, it provides a telling indictment of the Kuomintang government’s
failure to uphold internationally recognized human rights.

On the other hand, the report contains several important errors and omissions. Also,
in several instances, it tends to tone down discussion of unquestionable, serious
violations of the human rights standards that the Taiwan government has pledged to
uphold.

According to the report, “Taiwan’s polity is...an essentially one-party authoritarian
system.”  Political power is vested primarily in a set of un-elected institutions: “the
Presidency, the Executive Yuan, the military and security apparatus, and the KMT
Central Standing Committee.”  Although native Taiwanese “now constitute more than
80 percent of the population,” these key institutions of power remain under the control
of a “small and aging leadership group   ... whose members came to Taiwan from the
China mainland after World War II.”



Taiwan Communiqué  -11-              March 1987

The document goes on to catalog the KMT’s violations of basic civil and political
liberties.  As it notes, “political evolution has occurred on Taiwan, but it has not kept
pace with economic development.” The “expanding, prosperous, and educated middle
class displays a growing willingness to pressure the authorities about human rights
issues.”  Nevertheless, “opposition activity is restricted,” notable through martial law,
which permits the suspension of constitutionally guaranteed rights and freedoms.

The State Department makes reference to the Taiwan authorities’ promise to lift
martial law in the near future. However, the proposed national security legislation
which will replace the emergency decrees “is expected to continue some of the martial
law restrictions on civil liberties.”

Various sections of the report focus on violations of the right to a fair trial by an
impartial court and other assaults on the integrity of the person, as well as limits on
freedom of expression, assembly, association, religion, and movement.   Also discussed
are denials of labor rights and the problems of the Malayo-Polynesian Aborigines.

The Department mentions a recent step backwards for civil liberties on Taiwan.  In
September 1986, the government restricted the purchase of tele-fascimile (fax)
machines. These have provided dissenters with an effective means of circumventing
controls on communication.

The report makes a number of erroneous statements.  For example, it claims that
although the newly formed Democratic Progressive Party (DPP) “is technically illegal,
the authorities have taken no action against it.”  In fact, the government has charged
the entire DPP Central Standing Committee with instigating the November 30, 1986
violence at Chiang Kai-shek International airport (see Taiwan Communiqué, No. 28),
despite considerable evidence that government security agents provoked the unrest.

The State Department also says, “In recent years, there have been no substantiated
reports of person being abducted or secretly arrested by the security services.” In fact,
in late 1984, the security services essentially abducted Mr. Wu Cheng-ming (see
Taiwan Communiqué no.18, pp. 9-10), holding him incommunicado and eventually
jailing him without trial. The Department did not explore the implications of Mr. Wu’s
case in either its 1985 or 1986 studies.

The Department also studiously avoids any discussion of the wide use of the death
penalty in Taiwan, even for relatively minor offenses, which would in most other



Taiwan Communiqué  -12-              March 1987

countries draw a prison sentence of only a few years.   The reason for the State
Department’s silence is rather obvious: in the United States itself the death penalty is
still widely applied.  A recent Amnesty International report termed the use of the death
penalty in the United States “... arbitrary and racially biased” and in clear violation of
international treaties signed by the U.S. government.

As for the use of the death penalty in Taiwan: statistics available to Taiwan
Communiqué show that during 1986 at least 24 persons were sentenced to death by
District Courts, an increase of 10 over the previous year. A total of 4 executions are
known to have been carried out.

The report states, as it has for several years running, “The daily life of a person not
actively engaged in politics is subject only to minor interference by the authorities.”
While to some extent this is a question of interpretation, the statement ignores a number
of burden- some restrictions that affect even the apolitical.

For example, all residents of Taiwan must carry identity cards similar to those required
in South Africa and the Soviet Union.  These documents arbitrarily classify people
according to their “place of origin,” and help to perpetuate social divisiveness. The
papers identify many Taiwan-born children and grandchildren of refugees from
mainland China as coming from places they have never seen.  In addition, restrictions
on internal travel create special problems for Aborigines from the mountains, who
cannot return once they migrate to lowland areas to seek employment.  Many observers
might also characterize the 15 months’ military service required of all males as
considerable interference with their daily life.  Finally the statement ignores the heavy
dose of official propaganda to which all students are subject.

The report further argues, “membership in the KMT ... is a matter of free choice.”
Strictly speaking, this may be the case, but in many professions, notably education, it
is virtually impossible to obtain promotions without joining the ruling party.

In discussing press censorship, the State Department reproduces a statement contained
in the reports of the past several years: “Although the limits of acceptable criticism are
not clear-cut, opposition publishers generally know when an issue of their magazine
is courting a ban...Publishers sometimes have been willing to run risks in order to test
the limits and boost sales.”  As Taiwan Communiqué has noted, since at least May
1985 the government has issued blanket banning orders against most opposition
periodicals, based not on specific content but simply on association with the opposition.



Taiwan Communiqué  -13-              March 1987

Therefore, merely to publish courts a ban.  Moreover, as the report itself goes on to note,
this blanket censorship has all but eliminated the supposed financial rewards of
challenging the censors.

The report omits some important human rights information, most notably a
discussion of how the government will retain many repressive powers even after
it lifts martial law.  For example, the laws governing censorship and “sedition”
exist outside the emergency decrees.

In addition, in discussing political prisoners, the report outlines the releases of several
prisoners in 1986, and notes the force feeding of Mr. Shih Ming-teh, who attempted to
resume his 1985 hunger strike.  However, the State Department makes no mention of the
denial of adequate medical treatment to Mr. Cheng Ming-chung or Mr. Yang Chin-hai
(see Taiwan Communiqué no. 25, pp. 13-14).  It also fails to discuss the continued
detention of writer/editor Huang Hua for supposedly violating a parole he received in
connection with a 20 year old political case, even though he has already served a decade
in prison for the “crime” of advocating non-violence to achieve democracy.

Similarly, the report states, “Physical invasion of the home without a warrant,
while not common, does occur occasionally.” In discussing this problem, the
report ignores the government’s concerted campaign of harassment against Ms.
Hsu Jung-shu, an opposition legislator, whose home and offices have been the
subject of repeated raids in which the officials lacked any search warrants. Nor
does the discussion mention the related problem of raids — again without search
warrants — on offices of other opposition magazines.

The report does discuss surveillance of Taiwan citizens residing over- seas and the denial
of re-entry permission to some such people. However, it does not note the many clear cases
of harassment and intimidation against overseas people by Taiwan government agents or
well- known cases of punitive denials of re-entry permits to overseas critics. The U.S.
Congress and media have devoted considerable attention to some of the cases.

Another problem with the report is its tendency to soft-pedal certain human rights
violations.  For example, it states that “individual members of the police and security
forces have resorted at times to physical violence in interrogating suspects,” even
though the “law specifically prohibits the use of torture.” However, police brutality
against suspects in both political and ordinary criminal cases is quite common, and in
numerous instances in the past year the police have used violence against peaceful
protesters who were not subsequently charged with violating the law.



Taiwan Communiqué  -14-              March 1987

The report also claims that political prisoners are generally well treated, since the
military prisons in which they are held are less crowded than the ordinary prisons, and
they “have work and recreation opportunities.” This ignores severe problems of
isolation, lack of medical attention, surveillance, and forced “re-education.”

According to the State Department, Taiwan’s “authorities have at times threatened”
the newspapers with “strong action when coverage of sensitive events displeased
them.” In fact, as is well known, the government has gone so far as to suspend
publication of certain newspapers, notable the Min Chung Daily News in 1985.  The
State Department has severely criticized other governments which shut newspapers,
e.g., those of Paraguay and Nicaragua.

In its section on the use of libel suits to jail opposition journalists, the report merely says,
“The defendants and their supporters argue that the court judgment against them were
politically motivated.”  The State Department has ample evidence that this is not simply
an argument, but clearly the fact of the matter. For instance, the Department is aware
of a thorough study by the North American Taiwanese Professors’ Association of the
facts in the best-known of the libel cases, that against executives of Neo-Formosa
Weekly magazine (see Taiwan Communiqué no. 26, pp. 17-19).  This study unques-
tionably proves that the case had no legal merit.

Taiwan Communiqué comment: Despite some weaknesses, the 1986 human rights
report provides a good overview of the current issues on Taiwan, and also exposes the
fundamentally undemocratic nature of the current political structure.  It is ironic, as
the State Department has noted for several years running, that Taiwan has far
outstripped many neighboring countries and even some highly developed nations in
its economic and social development.

It is ripe for democracy, and its people showed their eagerness for political change in
last year’s elections.  Maintaining the present restrictions on civil and political rights
serves no “national security” purpose.    Hastening the pace of democratization is a
far better way to defend Taiwan from the military threat posed by the Chinese
Communists.

* * * * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -15-              March 1987

Commemorating February 28
The “February 28 Incident” of 1947
February 28, 1987 marked the 40th anniversary of an incident in 1947, which started
when a woman was beaten up by police for peddling cigarettes without a license.  The
incident prompted island-wide demonstrations against corruption and repression by

An artist's portrayal of the February 28 Incident

officials and soldiers of
the newly-arrived KMT
government.  The Chi-
nese Nationalists had
begun to come over to
the island from main-
land China at the end of
World War If in 1945.
Initially the Taiwanese,
who had been under
Japanese rule since
1895, welcomed their
“brothers” from the
mainland. However, the
mainlanders considered
the island to be occu-
pied area, and plun-
dered it for what they could.  The mainlander officials and soldiers turned out to be not
only corrupt but also highly repressive.

When the demonstrations erupted throughout the island, the Chinese Nationalist
governor Chen Yi pretended to enter into negotiations with leading figures in the native
Taiwanese community.  However, in the meantime Chiang Kai-shek’s armies moved
a large military force from the mainland to the island: in the following weeks between
12,000 and 20,000 Taiwanese were executed, many of them prominent figures, such
as lawyers, doctors, writers, and mayors.    Thus the native Taiwanese lost a whole
generation of leaders.  The most authoritative account of this tragic event, Formosa
Betrayed, was written by George Kerr, an American diplomat at the U.S. Consulate
in Taipei.  In the decade that followed, the Nationalists continued a witch-hunt in the
name of purging “Communist sympathizers.”



Taiwan Communiqué  -16-              March 1987

The incident is one of the main causes for the continuing tension between Taiwanese
and mainlanders on the island.   Many Taiwanese lost friends or relatives in the incident
or in the purges that followed.  However, the authorities have covered-up the matter,
and for the past 40 years, the incident has remained a taboo subject. During the past
years, several opposition magazines, such as Sheng Ken and Progress which
attempted to publish accounts of the incident — even from official documents and
reports — became the target of police crackdowns.

This year, human rights and religious groups renewed their efforts to hold public
discussion on the incident. In commemoration of the 40th anniversary, a committee
consisting of more than 30 organizations including the newly formed DPP-party, the
Taiwan Association for Human Rights, and the Taiwan Presbyterian Church, initiated
a campaign to have February 28 declared an official “peace day”.

Starting on February 14, the committee held a series of public meetings and seminars
to call on the KMT authorities to open up the case and let the facts be known.  “Only
when mistakes are rectified”, victims are identified and their families are compensated,
can the process of reconciliation begin” said a statement issued by the DPP.  The
committee is also planning for a memorial library to collect and display documents and
books related to the incident.

On February 28 itself, the DPP organized two memorial meetings, one in Taipei and
one in Kaohsiung.  More than 10,000 people attended the meeting in Taipei, which was
held at the Yung Le Primary School, near the spot where in 1947 the woman was beaten
up by police for peddling cigarettes without a license.  Many prominent DPP-leaders
spoke at the rally: Chiang Peng-chien, Hsieh Chang-t’ing, K’ang Ning-hsiang, Dr.
You Ch’ing, and lawyer Li Shing-hsiung. They called on the Kuomintang authorities
to give a full account of the 1947 incident, and to compensate surviving families of
victims, and to release all political prisoners.

Lawyer Yao Chia-wen, a political prisoner who was recently released (see article on p.
1), also spoke at the rally.  He said that it is necessary to commemorate 2-28, because
the people of Taiwan don’t want to see this historical tragedy repeat itself.  At the
meeting, Mr. Yao and another speaker who was recently released from prison, Mr.
Chen Shui-pien, both announced their intention to join the DPP-party.



Taiwan Communiqué  -17-              March 1987

The Shanghai Communiqué
A second reason for commemorating the date “February 28” is that on this day in 1972
the United States and the PRC signed the Shanghai Communiqué.  While this paved
the way for an improvement of the relations between the United States and the PRC —
and thus for a welcome reduction of tension between the two nations — the Shanghai
Communiqué also contained an unpleasant surprise for the Taiwanese people: it stated
that the United States “acknowledged the PRC position” that it (the PRC) considers
Taiwan to be a province of China.

While the phrasing of the Communiqué left the door open for the United States to formulate
— in due time — its own position on the matter, the standard U.S. view became that the
future of Taiwan must be resolved “by the Chinese on both sides of the Taiwan Straits them-
selves.”  Fortunately a number of prominent U.S. senators (such as the present chairman
of the Senate Foreign Relations Committee, Mr. Claiborne Pell, Edward M. Kennedy, and
ranking Republican David Durenberger) and Congressmen (such as Democrat Stephen
Solarz and Republican Jim Leach) discovered the basic flaw in the Shanghai Communiqué:
it does not take account of the views of the Taiwanese themselves.

Since 1983 these senators and congressmen have pushed for a U.S. policy supportive
of human rights and democracy in Taiwan.  Taiwan Communiqué comment: these are
the basic ingredients for a truly fair and free process of determining Taiwan’s future.
We encourage the Reagan administration to embrace such a policy.

The murder of Lin Yi-hsiung’s mother and daughters

A third reason for commemorating “February 2811 is than on this day in 1980, the
mother and two daughters of Provincial Assembly-man Lin Yi-hsiung were murdered
in their home in Taipei.

On 13 December 1979, Mr. Lin and more than 150 other “non-party” leaders and
members were arrested by the authorities after the now well-known “Kaohsiung
Incident.” Many of them were held incommunicado for more than two months.  On 26
February 1980, Mr. Lin and seven other detained Taiwanese leaders were told that on
the next day they would be allowed to see their relatives.  Mr. Lin was warned by his
interrogators not to tell his family about the “treatment” he had received during 42 days
of interrogation, or else “unfavorable” things could happen to his relatives (see the New
York Times, 26 March 1980).



Taiwan Communiqué  -18-              March 1987

On 27 February 1980, Mr. Lin’s wife and mother visited him.  His mother asked him
repeatedly: “Have you been tortured ?”  He responded: “Don’t ask me such questions;
you know what kind of things happen here.”  The next day at around noontime his
mother and seven-year old twin-daughters were stabbed to death in their home.  A third
daughter was seriously wounded. The house had been under police surveillance since
Mr. Lin’s arrest in mid-December 1979. However, the police declared that they hadn’t
seen anybody enter the house, and until now, March 1987, the authorities say that the
perpetrators of this terrorist act “cannot be found.”

* * * * * * * * * * * * * * * *

Prison Report
Opposition magazine officials released
On 10 February 1987 three Neo Formosa magazine officials, who were imprisoned in
July 1986, were released following completion of their prison terms. The three are:

— Mr. Huang T’ien-fu, publisher of Neo-Formosa and former member of the
Legislative Yuan,

— Mr. Chen Shui-pien, director of the magazine and former member of the
Taipei City Council,

— Mr. Li Yi-yang, editor of the magazine

On 30 May 1986, the High Court in Taiwan had rejected an appeal by the three against
an earlier sentence by a lower court on charges of. libeling the strongly pro-KMT dean
of the College of Philosophy of Tunghai University, Mr. Fung Hu-hsiang. In the
beginning of June 1986, the sentencing prompted large demonstrations in support of
the three (see Taiwan Communiqué no. 26, pp. 17-19).

On 24 January 1987, Mr.Cheng Nan-jung, the outspoken publisher of Min Chu Tien
Ti , an opposition magazine, was released following a decision of the Taiwan High
Court to reduce his original prison sentence of one-and-a-half years to eight months.
The suspension on his civil rights has been reduced from three years to one year.  As
Mr. Cheng had spent eight months minus eight days in jail, he was released after his
wife posted bail of NT$ 50,000.



Taiwan Communiqué  -19-              March 1987

Mr. Cheng was jailed in June 1986 for supposedly violating the Election and Recall
Law by publishing an article which libeled another member of the opposition (see
Taiwan Communiqué no. 26, pp. 19-20). He received a sentence of 18 months; the
harshness of the sentence raised suspicions that the “legal” action against Cheng was
a political reprisal against him for organizing the 19 May 1986 demonstrations against
martial law.

* * * * * * * * * * * * * * * *

Freedom of the Press ?
Censorship in 1986: Orwell would be proud
Since it has been increasingly difficult to obtain accurate statistics on press censorship
in Taiwan, we have not been able to present our usual, detailed reports. However, we
will attempt to give a general overview of the main trends during the past year.  The
most important tendency was highlighted by the U.S. State Department, which stated
in its recently-published human rights report:

“Censorship of opposition periodicals intensified in 1986.  In 1985 about 75
percent of all issues were banned.  In 1986 virtually every issue of opposition
magazines was banned and forced underground.” [emphasis added]

Thus, the Taiwan Garrison Command continued its policy of blanket banning and
confiscation of opposition magazines, by and large irrespective of the contents of the
individual issues concerned.  Requests by the editors or publishers for reasons for the
bannings or confiscations went unanswered.  This policy of mostly blanket bannings
and confiscations started in the “Chung Hsing” campaign, which went into full swing
in May 1985 (see Taiwan Communiqué no. 20, pp. 12-13), and received considerable
attention in the international press at that time.  However, since then, the international
news media have largely remained silent on the issue.

In spite of the harsh censorship, 1986 also had its “up” periods for the opposition press:
while in the beginning of the year there were only about half a dozen magazines
operating (jointly publishing some 18 issues per month), in the period March through
July three magazines which had collapsed in the second half of 1985 started to publish
again, but on a monthly, instead of a weekly basis: Mr. Lin Cheng- chieh’s Ch’ien
Chin, Mr. Chiu Yi-jen’s Hsin Ch’ao Liu , and Mr. Chou Po-lun’s Hsin Lu Hsien.  In
addition, five new magazines started publishing during this period:



Taiwan Communiqué  -20-              March 1987

— Tzu Yu Taiwan, a weekly edited by former Ti Yi Hsien editor Wu Hsiang-hui.
However, the magazine collapsed again in October.  The driving force behind this
magazine was Dr. You Ching, who was subsequently elected to the Legislative Yuan
in December 1986.

— Hsin Kuan Tien, a weekly edited by Mr. Chen Shih-chieh.  This magazine is closely
associated with lawyer Chen Shui-pien, who was recently released after serving eight
months in prison in the Neo-Formosa libel case.

— Tzu Yu T’ien Ti , edited by Mr. Liu Hui-yun, who is closely associated with Mr. Li Ao.

— Two magazines in Central and Southern Taiwan: Hsin Tai in Kaohsiung and Ling
Hsien in Taichung.  These two are apparently the first two major publication efforts
by the opposition outside Taipei.

However, as soon as these magazines appeared, they also became the targets of the
censorship activities of the Garrison Command: thus, in the middle of 1986, virtually
every issue published by the opposition press (a combined monthly total of approxi-

Cover of one of the last issues of "The Asian"

mately 40 issues) was banned and/or
confiscated. As we reported earlier, the
TGC took especially harsh measures
against two well-know moderate maga-
zines: Mrs. Hsu Jung-shu’s Shen Ken
and Mr. K’ang Ning-hsiang’s The
Eighties.  See Taiwan Communiqué
no.’s 25 and 26 for our reports on the
respective confiscations and suspen-
sions.  Mrs. Hsu’s magazine collapsed
in mid-1986.  Mr. K’ang’s magazine
was able to continue in September/
October with a few more issues under
the name The Asian but by the end of
1986 Mr. K’ang announced that after
eight years as one of Taiwan’s fore-
most opposition magazines — The
Eighties was being closed permanently.

At least three other magazines also closed during 1986: Ti Yi Hsien, Tzu Yu Taiwan,
and Cheng Chih Chia.  Thus, at the end of 1986 there were four or five weekly



Taiwan Communiqué  -21-              March 1987

publications and four nominally monthly publications left (the latter publishing quite
irregularly).  These magazines published a combined monthly total of approximately
25 issues.

According to the statistics presently available, the 15 tangwai magazines which were
in existence at any time during the year, published a total of 286 issues.  Of these, 246
issues were officially banned but many copies of the remaining ones were also
frequently confiscated at newsstands or distribution centers, making the effective
banning/- confiscation rate close to 100 %.  In total, some 1.07 m1n. copies were
reportedly confiscated, causing a financial loss to the magazines of approximately NT$
64 m1n. (US$ 1.83 min.).  During the year, seven titles were suspended by the Garrison
Command, one of them [Mr. K’ang Ning-hsiang’s Nuan Liu] permanently.

Besides the abovernentioned tangwai magazines, there are a number of magazines
which — although not associated with the opposition — are sometimes critical of the
Kuomintang authorities.  They are openly sold in the newsstands, and are banned or
confiscated occasionally. The main titles in this category are:

   — Hsin Huo, edited by a Mr. K’eng Jung-shui

   — Lei Sheng, published by Mr. Lei Yu-chi, a mainlander who served as a KMT-
member of the Legislative Yuan from 1980 to 1983, when he grew disenchanted with
the KMT.  He was not nominated in the 1983 elections.  He ran as a non-affiliated
candidate and lost.  He subsequently served one year in jail for exposing bribery within
the Kuomintang party.

   — Ch’ien Ch’iu p’ing-lun  and the Wan Shui p’ing-lun series published by Mr. Li Ao.

In total during 1986, nine out of some 140 issues published by these magazines were
banned, and approximately 50,000 copies confiscated.



Taiwan Communiqué  -22-              March 1987

Comparing the above statistics with those of earlier years, one clearly sees the further
increase in the number of confiscations and bannings.  The number of suspensions
decreased — apparently because it was shown not to be a very effective method of
censorship: the magazines either ignored suspension orders and published “special
issues” of their magazines, or simply used — as their “spare tire” — another title for
which they had obtained a license:

The Taiwan authorities often argue that the increase in the number of confiscations and
bannings is due to the fact that more magazines are being published. This may have
been the case with the leap in censorship from 1983 to 1984, but from 1984 on, the total
number of issues published has remained more or less the same (aside from a significant
dip during the period September — December 1985).  This means that the Kuomintang
authorities have severely intensified censorship, from near 70 % in 1984 and the
beginning of 1985, via 90 % from May 1985 through the beginning of 1986, to close
to 100 % in mid-1986.

Taiwan Communiqué comment: This virtual complete press censorship in Taiwan
receives little attention in the international press, which is usually rather vigilant when
it comes to defending press freedom. But in the case of Taiwan it has remained almost
totally silent — except for a wave of articles during the three months after the “Chung
Hsing” campaign initially went into effect in May 1985 and the disclosure of “thought
police” activities in Taiwan.

In its enthusiasm over the formation of the DPP-party and over the possibility that
martial law will be lifted, the Western press has overlooked the increasing press
censorship, and the Garrison Command has been able to continue its dark practices
outside the glare of international attention.

Presbyterian Church publications harassed
Warned to stop publishing.  In early December 1986, the editor of the Chinese-
language Taiwan Church News received a warning from the Taiwan provincial
government to cease publishing a new supplemental magazine named Oah Lo.  The
warning was issued through the Tainan City government. The Church filed an appeal
against the ruling, and the supplemental magazine has been distributed without the
name on its masthead.

The monthly Oah Lo started in November 1986.  t focused on social issues such as the
environment and the potential impact of the new National Security Legislation. It was



Taiwan Communiqué  -23-              March 1987

also aimed at a more secular audience than the weekly mother-paper.  Articles were
written in plain, easy-to-understand language, and initial response to the new
publication had been encouraging.

Taiwan Church News Confiscated.  In the morning of 20 February 1987, agents of
the Taiwan Garrison Command raided the Tainan office of the Taiwan Church News.
They confiscated every copy of a special issue in commemoration of the February 28
incident of 1947.  The Taiwan Presbyterian Church has appealed to the authorities to
respect the freedom of speech and the freedom of religion and to return the confiscated
copies.

The weekly Taiwan Church News is the official publication of the Presbyterian
Church in Taiwan.  It started publishing in the 1880’s and is thus the oldest church
newspaper in Asia.  It was the first regular newspaper published in Taiwan.  During
the past years it has become increasingly vocal in urging the Kuomintang authorities
to respect human rights and to move towards a democratic political system.

Prime Minister Announces Lifting of Newspaper Ban

On 5 February 1987, Premier Yu Kuo-hwa announced that he had instructed the
Government Information Office to begin reviewing regulations governing daily
newspapers.  Observers in Taiwan are optimistic that this new move could lead to the
opening of new daily newspapers, and the expansion of the current 12-page limit.
Critics cautioned that the KMT authorities, which have kept a tight control of the press
in Taiwan, are not about to give the press a free rein.

The newspaper ban has been enforced for nearly 40 years. In 1951, the Kuomintang
authorities suspended issuing licenses for new newspapers and limited the existing 31
newspapers to eight pages per issue. The reasons given at the time were that Taiwan
had been “saturated” with newspapers and magazines, and that the use of paper should
be economized. In 1974 the limit on the number of pages was raised to 12.

Opposition leaders have argued that the ban on new licenses effectively denied the
political opposition access to a newspaper of their own.  Of the 31 existing newspapers,
seven are owned by the government and three by the ruling KMT, five are joint ventures
between private owners and either the government or the Kuomintang.        Of the 16
“private” newspapers, only one or two are more or less independent, the remaining ones
are owned by senior KMT party leaders.



Taiwan Communiqué  -24-              March 1987

The KMT authorities also keep a tight rein on radio and the three television stations.
Mr. Chiang Peng-chien, chairman of the opposition DPP, pointed out that opposition
candidates often receive minimal or biased coverage by the government-controlled
television stations during election campaign. He called on the government to relax the
control on airwaves and to issue new licenses for radio and television stations.

In anticipation of the lifting of the to start a new weekly newspaper, the DPP to start
a new weekly newspaper, titled Min Chin Pao, on 16 February 1987.  However, on the
evening before, the Taiwan Garrison confiscated several thousand copies of the first
issue, “because it was not registered.”

* * * * * * * * * * * * * * * *

Notes
Center for fisherman established
Taiwan has a good-sized fishing fleet, which roams the oceans of the world in search
of fish.  The extent of the fleet’s reach was highlighted last year when a Taiwanese
fishing trawler was fired upon, hit and sunk
by the Argentine navy off the Falkland Is-
lands.  Taiwanese fishing boats are also
frequently fishing off of the African coast or
near the Indian subcontinent.  Life at sea is
quite dangerous. Often, the boats are not up
to modern standards, lacking basic naviga-
tion and life-saving equipment.  During the
past 10 years, some 3,000 men died or were
reported missing at sea.

All too of ten the crews are not familiar
enough with the territorial limits imposed by
the various countries on fishing by boats
from other nations.  Thus, in quite a number of countries such as India, Malaysia,
Indonesia and even the Philippines, fishermen from Taiwan have been arrested and
imprisoned for fishing within the territorial waters of those countries.  As of August
1986, over 200 fishermen were being detained in various countries.



Taiwan Communiqué  -25-              March 1987

In most cases, the fishing boats are owned by large fishing companies, who hire crews
from among the local poor fishermen — particularly in Kaohsiung. Many of them are
from among Taiwan’s aboriginal groups who have enjoyed less education and have
thus less opportunity to find a regular job on shore.  It is estimated that between 70 and
80 percent of the fishermen are aborigines.

When the crew of a boat is arrested, the captain — a regular employee of the fishing
company — can usually buy his way out.  However, the rest of the crew is left imprisoned
until a fine is paid. In most cases, however, the large fishing companies find it more
convenient — and less costly — to simply forget about the crew and its boat.       As
the Kuomintang authorities have no formal diplomatic relations with any of these
countries, they also do not have the political leverage to get the prisoners out.

In order to try to help the families of the imprisoned fishermen, and also to attempt to
achieve better job security for them through educational training, legal services etc., the
Presbyterian Church in Taiwan last year set up a Fishermen Service Center.  The
address is: Second Floor, No. 8, 30th Lane, Ta-kuan Road, Chi-Chin District,
Kaohsiung, Taiwan 80501. Tel. (07) 571-2270.

A Note to our readers:
Washington DC edition.  We have the pleasure to announce that, starting from
this issue, Taiwan Communiqué has a separate edition for Washington DC.
This will result in a faster delivery to our readers there, and we hope that it will
broaden the circle of Communiqué readers in the DC area.  The operations in
Washington will be coordinated by Dr. Marc J. Cohen at the Asia Resource
Center, who will also be our correspondent in the DC area.  Dr. Cohen can be
reached at tel. (202) 547-1114.  The address of the Center is:

P.O. Box 15275
Washington DC 20003
U.S.A.

Increase in subscription rates.  An increase in printing costs makes it
necessary to raise the subscription rates.  We hope that you will show
understanding for this step.  This is the first increase in our rates since Taiwan
Communiqué started publishing in December 1980.  We appreciate your
continuing support for our publication.


