
Rising tensions surrounding Senkakus
Three-way tug for island group
During the months of August and September 2012, the tensions surrounding the
Senkaku/Tiaoyutai increased significantly.  As we described in the previous issue of
Taiwan Communiqué (New tensions surrounding the Senkakus, no. 137, pp 10-11) the
recent flare up started in mid-August when a group of Chinese activists from Hong Kong
sailed their fishing boat to the islands, landed, and planted Chinese and ROC flags there,
only to be arrested by the Japanese Coast Guard.  This episode prompted large-scale anti-
Japanese demonstration in China

Published by:

Formosan Association for Public Affairs
552 7th St. SE,  Washington, D.C. 20003

Tel. (202) 547-3686

International edition, October 2012
Published 5 times a year
ISSN number: 1027-3999

138

Taiwan Communiqué

Photo: Reuters

Japanese and Taiwanese Coast Guard vessels engage in
water-cannon fight near the Senkakus

The next wave of ten-
sion occurred in mid
September, after the
central government
in Japan announced
its decision to pur-
chase three small
islands in the
Senkaku archipel
from its private own-
ers in order to fore-
stall the governor of
Tokyo, Shintaro
Ishihara, from pur-
chasing the islands
in order to push his
nationalistic claims.



Taiwan Communiqué  -2-         October 2012

The move prompted sharp protests from the government in Beijing and large-scale
demonstrations across China, but also angry rebukes from the Ma government in
Taipei.  Below we briefly summarize the main issues and developments.

Japan-bashing flares up in China
In many Chinese cities fiery anti-Japanese demonstrations erupted, with large crowds
ransacking Japanese businesses and throwing stones and eggs at the Japanese embassy
in Beijing.  Major newspapers such as the Washington Post reported that these
demonstrations were encouraged by the authorities.

In mid-September 2012 the situation deteriorated even further when a large fleet of
Chinese fishing boats sailed to the islands, and Chinese coastal patrol boats started to
make incursions into Japanese territorial waters, leading to tense standoffs.

The conflict also reached the hallowed halls of the United Nations, where the
Chinese and Japanese envoys had sharp exchanges on September 25th and 27th,
with the Japanese side insisting that the islands were terra nullius before 1895,
and that Japan legally incorporated them at that time.  The Chinese accused Japan
of “stealing” the islands, and told Japan to “stop all activities that violate China’s
territorial sovereignty.”  Japanese Prime Minister Yashihika Noda stated in
response: “So far as the Senkaku islands are concerned, they are the inherent
part of our territory, in light of history and international law. It’s very clear.”

In the meantime, the United States tried to cool the situation by leaning on all
sides to refrain from provocative moves, and prevent situations where miscalcu-
lation could lead to a conflict.  Officially the US has stated that it does not take
a position on the sovereignty over the islands, but has emphasized time and again
that it does consider them part of territory controlled by Japan, and therefore
falling under the US Mutual Defense Treaty with Japan.

However, the Chinese continued to send patrol boats into the area surrounding the
islands.  These ships have sailed mainly in the “contiguous zone”, an area just
outside of the territorial waters, but have entered the territorial waters a total of
eight times this year, as compared to only once in 2011.  In early October 2012
it was also reported in the press that the Chinese were planning to send up
Unmanned Aerial Vehicles  (UAVs) to patrol the area.



Taiwan Communiqué  -3-               October 2012

Mixed signals from Taiwan

During this period, the Ma government in Taipei sent a number of mixed signals.
On the one hand, on August 5th 2012,  it proposed a East China Sea Peace Initiative,
which was later elaborated during a symbolic visit of President Ma Ing-jeou on
September 7th 2012 to the Pengjia Islet, some 55 km North of Taiwan and 140 km
to the West of the disputed Senkaku island group.

However, in mid-September the Ma administration added oil to the fire by first angrily
recalling its (unofficial) representative from Tokyo, and then by allowing a fleet of some

Ma Ying-jeou administration: "Whatever is good
for him (China) is good for me."

40-50 fishing boats to sail to
the islands, and sending
about a dozen Taiwan Coast
Guard vessels along to “pro-
tect” the fishermen.  On Sep-
tember 25th 2012, the Taiwan
ships got into a water cannon
fight with Japanese vessels in
a skirmish that could easily
have gotten out of hand, as
the ships were maneuvering
at close quarters and could
have resulted in a collision.

To outside observers, it was
also disconcerting that on a
number of occasions the Ma
government in Taipei took the same side as the PRC regime in Beijing, prompting many
to ask the question: which side is the Ma government on? (See OpEd below).  Reports in
the press in Taiwan also indicated that the fishermen had received a considerable amount
of money – ostensibly to cover fuel costs – from Mr. Tsai Eng-meng, the notoriously pro-
China publisher of the Want Want / China Times Group (see article on page 10).

The water cannon episode also ruffled feathers on the American side, prompting US
officials to express their displeasure with the stance of the Ma administration by not sending
any high-level officials to the annual US-Taiwan Business Council meeting, which this year
took place in Hershey, Pennsylvania from September 30th to October 2nd 2012.  The US later
stated that the absence was due to “scheduling conflicts”, but the signal was clear.

Copyright: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -4-         October 2012

The US pressure prompted the government in Taipei to take a less confrontational
course: in early October 2012 it was announced that by the end of the year fisheries
negotiations between Taipei and Tokyo would be resumed.  Under the previous DPP
administration of President Chen Shui-bian, a series of fisheries negotiations had been
held, but these were stopped in 2009 after President Ma came to power.

The war of ads
The developments surrounding the islands also led to a war of ads in major American
newspapers: on 28 September 2012, the ChinaDaily put a two-page centerfold ad in the
New York Times, Washington Post, Wall Street Journal and Los Angeles Times.  The ad
featured a large picture of one of the islands, and had a large headline, blaring “Diaoyu
Islands Belong to China.”

The ad continued by giving arguments that the islands had been “an inherent territory
of China since ancient times”, that they were “stolen from China”, that according to the
Cairo and Potsdam Declarations they should have been returned to China, that the
transfer to Japan by the United States was a “backroom deal”, and closing with a
statement that China would “defend (its) national sovereignty and territorial integrity.”

Interestingly, the ad stated that the islands had been “under China’s jurisdiction in the
Ming (1368-1644) and Qing (1644-1911) dynasties.”  The fact is of course that during a
significant period in the Ming and Qing dynasties, Taiwan and surrounding islands were
under the control of the Dutch East India Company (1624-1662), with no representative
from either Ming or Qing emperors in sight.

The ad also contained an interesting map of the area, with Taiwan depicted as “Taiwan
Island”, and given the same color as China, implying it was part of China.

Not to be outdone, on 10 October 2012 the Kuomintang government in Taipei placed an
ad in the same newspapers, titled “The East China Sea Initiative.” According to the Taipei
Times the ad was “…heavy, dense and filled with hard-to-read type.” It contained a
detailed 10-point claim to Taiwan sovereignty over the islands, and ended with an appeal
to the US government and people to support Ma’s peace initiative.  The Taipei Times
quoted sources as saying that the three-color ads cost about US$175,000 in the Wall
Street Journal; US$150,000 in the New York Times; US$100,000 in the Washington Post
and US$75,000 in the Los Angeles Times.

Interestingly, the rug of “ROC (Taiwan) sovereignty” over the islands was pulled out from
under the Taipei government by an article titled “The Diaoyutai Islands on Taiwan’s



Taiwan Communiqué  -5-               October 2012

Official Maps: Pre- and Post-1971.”  The article by three scholars from
Academia Sinica in Taipei showed that based on cartographic evidence, the ROC
government of Chiang Kai-shek didn’t start claiming sovereignty over the Diaoyutai
until 1971.  On all official ROC maps before that period, the islands were shown
as belonging to Japan.  The article was published in Asian Affairs: An American
Review, 39:90-105, 2012, by Routledge.

The way forward in the Senkaku altercation
By Mei-chin Chen, a Washington-based commentator.  This article first appeared in the
Taipei Times on 2 October 2012.  Reprinted with permission.

As the dispute over the Diaoyutai Islands — known as the Senkakus to Japan — between
Japan and China leads to worsening tensions in the region, an important question is:
Which side is Taiwan on?

Mr. Ma's plans for the Diaoyutais are unlikely to fly

On the one hand, we have
seen President Ma Ying-
jeou’s East China Sea peace
initiative, which was pro-
posed on Aug. 5, and reiter-
ated during his visit to Pengjia
Islet on September 7. The ini-
tiative calls for “peaceful dia-
logue and mutually recipro-
cal negotiations,” and for
“sharing resources and co-
operative development.”

However, on the other hand,
we have seen actions from
Taiwan’s side that contribute to mounting tensions: Allowing a fleet of more than 40
fishing boats to sail to the Diaoyutais to strengthen Taipei’s “sovereignty” claim, while
sending along a dozen coast guard vessels to “protect” them is simply unhelpful and
only contributes to an increase in tensions.

Such moves certainly do not help the fishermen gain further fishing rights. One could
even argue that because of these confrontational moves, the Japanese are less likely to
grant additional fishing rights around the islands to fishing boats from Taiwan.

Copyright: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -6-         October 2012

In any case, Taiwanese fishermen already have the right to fish outside the 12 mile
coastal zone under an agreement reached between Japan and the previous Democratic
Progressive Party administration.

However, an even more important issue is the perception of the Chinese Nationalist Party
(KMT) government siding with the People’s Republic of China (PRC) on the issue of the
island group.

The Ministry of Foreign Affairs has issued statement after statement and Ma himself
condemning Japan for its purchase of three of the islets from a private Japanese owner,
although it was clear that the motivation of the Japanese government was to calm things
down by preventing the nationalist governor of Tokyo from purchasing the islands.

The past week has also seen a significant increase in the number of statements from the
Chinese praising the Ma government for its actions. The PRC’s Taiwan Affairs Office
chirped: “The two sides of the [Taiwan] Strait are one family. Brothers, even if they argue
at home, should stand united against aggression from outside.”

On Friday, the PRC went so far as to place a huge advertisement in both the Washington
Post and the New York Times titled “Diaoyu islands belong to China.”  The advertisement
included a map conveniently portraying “Taiwan Island” as part of China. We have seen
nary a word of protest from Taipei on this attack on its sovereignty.

So the question becomes very much: Which side is the Ma administration on?  Is it siding
with China and increasingly letting Taiwan drift into the grasp of an undemocratic and
authoritarian regime in Beijing? Or does it want to come down on the right side of history?

As a member of the Taiwanese-American community, I would like to see Taiwan come
down on the side of those countries that adhere to the same basic principles and values
that are dear to us in this country: freedom and democracy.

Japan is a major power in the region that is free and democratic. It did not provoke the
present conflict. It is clear that China did by whipping up nationalistic sentiments against
Japan and its citizens. Taiwan and its government would do well to keep a safe distance
from China and maintain good relations with its democratic neighbors.

* * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -7-               October 2012

What policies for the second term?
In our Taiwan Communiqué no. 136 we wrote about the confusing statements in
President Ma’s May 20th inaugural address, as well as the fallacy of the “One ROC, two
areas” concept advocated by Mr. Ma as basis for his future dealings and relations with
China (see “Ma Ying-jeou drifting off to China”, Communiqué no. 136, pp. 1-5).

Now we are a few months down the road, and have a few more indications of the direction
his administration is taking.  This is reflected in the appointments he made as well as a
number of positions and decisions taken by his administration.  An overview:

Reshuffle: Old wine in new bottles
On September 19th 2012, the Ma government announcement a significant Cabinet
reshuffle, mainly focusing on the foreign policy and cross-Strait areas.  Below is a brief
summary, interlaced with some comments.

New Mainland Affairs Chairman Wang Yu-chi facing
the Chinese tiger: "Here Kitty, Kitty."

Mainland Affairs Council
Chairperson Ms. Lai Shih-
yuan will step down and
move to Geneva as the rep-
resentative to the World
Trade Organization.  She will
be succeeded as MAC
Chairperson by Mr. Wang
Yuh-chi, who until now
served as National Security
Council advisor.  Ms. Lai
was often at odds with the
Ma administration, which
left her to defend indefen-
sible positions on cross-
Strait issues.  She will be
happier in Geneva.

The choice of her successor, Mr. Wang Yu-chi, raised many eyebrows in Taipei.  He is
young and inexperienced, never having had any position of responsibility within the
government.  His main claim to fame is that he is a close confidant of Mr. Ma and is
generally considered a “yes-man.”

Copyright: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -8-         October 2012

Mr. Wang’s lack of knowledge on China issues became quite apparent on 2 October
2012, when during an interpellation in the Legislative Yuan he could only identify two
out of nine members of the Central Standing Committee of the Chinese Communist
Party.  During another session he also failed to recognize the famed Chinese dissident
Ai Weiwei, the designer of the “Bird’s Nest Stadium”, who was imprisoned by the PRC
in April 2011, and is now kept under house arrest.

Strait Exchange Foundation Chairman Chiang Ping-kun will step down, and be replaced
by Mr. Lin Chung-sheng, presently secretary-general of the Kuomintang party.  The
departure of Mr. Chiang comes as no surprise: he had increasingly been accused of a
conflict of interests, as he and his family have considerable business dealings in China.
His successor, Mr. Lin Chung-sheng, also has little experience in cross-Strait affairs, and
was primarily chosen because he belongs to Ma’s inner circle.

Foreign Minister Timothy Yang will move to the position of secretary-general of the
presidential office, and be succeeded by Mr. “David” Lin Yung-le, who is now Taiwan’s
representative in Brussels.  As foreign minister, Yang was seen as a relative lightweight.
It remains to be seen whether Mr. Lin, who is a professional diplomat, will be able to do
better, and put his mark on foreign policy in any way.

Taiwan’s present representative in Washington, Mr. Jason Yuan, will move back to
Taiwan to become secretary-general of the National Security Council, replacing Mr. Hu
Wei-chen, who is becoming a senior advisor to the president.

Mr. Yuan’s term in Washington was contentious: he closely toed the party line of the
Ma administration, but was at odds with the Taiwanese-American community in the
States.  He never reached out to them and also was never invited to any of their events.
Under previous administrations, representatives like Jason Hu, C.J. Chen, and David Lee
always made it a point to be on speaking terms with the community.  This did not happen
at all under Mr. Yuan.

Mr. Yuan will be succeeded by Mr. King Pu-tsung, a close confidant of Mr. Ma. His move
to Washington is being questioned by many observers, as he is a long-time party
operative with little diplomatic or international experience.  He was Mr. Ma’s campaign
manager during 2012 presidential election campaign, and is generally considered the
instigator of many of the dirty tricks against DPP candidate Tsai Ing-wen.

Also, when Mr. King was appointed KMT secretary-general in 2009, the top US official
in Taiwan described Mr. King in a cable to Washington as reminiscent of the "dapper
gangsters frequently seen in Hong Kong films."



Taiwan Communiqué  -9-               October 2012

A more general comment frequently heard in Taiwan was that this reshuffle brings little
“new blood” into Mr. Ma’s policymaking circles.  The main positions are taken by a few
close confidants, who have shown little inclination to have a mind of their own, but more
often than not simply toed the party line.

A second often heard comment was that Mr. Ma is reshuffling the Cabinet in the wrong
place: there are major problems in the economic area, but no changes in personnel there.
The foreign affairs / cross-Strait area is – at least from the perspective of the Ma
administration – going well, so why make so many changes there?

Taiwan Communiqué comment: A particular problem with the appointments made by
the Ma administration to Washington is that the representatives sent to Washington
have been diehard party operatives with a narrow focus on enhancing Kuomintang
interests in Washington.  None of the persons presented themselves as representing a
broader political spectrum in Taiwan, let alone Taiwan as a nation.

This tendency to focus on party interests is a holdover from the old days of Martial Law,
when the interests of ROC government were indeed one and the same as those of the KMT
party.  However, under the governments of presidents Lee Teng-hui and Chen Shui-
bian, representatives such as C.J. Chen and David Lee gradually moved to present
themselves as representing everyone in Taiwan, irrespective of political affiliation.  The
present and proposed new representatives regrettably reflect a step back to the bad old
days.

Overseas Affairs Commission covertly re-sinicized
At the end of September 2012 it became known in Taiwan that the Ma administration had
covertly re-sinicized the name of the Overseas Compatriots’ Affairs Commission.  During
the Martial Law period until 1987 the organization was known as Overseas Chinese
Affairs Commission, and was an important tool of political control of the overseas
community by the repressive Kuomintang regime.

However, during the Lee Teng-hui and Chen Shui-bian administrations, it was gradually
modified into an organization for cultural, educational, economic and informational
exchanges between Taiwan and overseas Taiwanese communities, and in 2006, the name
was changed into the more neutral Overseas Compatriots’ Affairs Commission.



Taiwan Communiqué  -10-         October 2012

On 26 September 2012, in a meeting of the legislature’s Foreign Affairs and National
Defense Committee, DPP legislators questioned OCAC Chairman Wu Ying-yih on the
move, and he admitted that the change had been made effective 01 September 2012.  The
legislators strongly criticized the change, saying it made the agency look like an arm of
the PRC government.

The name change also came under strong criticism of overseas Taiwanese
organizations, who wrote a joint letter to President Ma on 04 October 2012,
objecting both to the use of the term “Chinese” for an organization that is
supposed to maintain contacts with the overseas Taiwanese community, and to the
secretive way the decision had been arrived at, without any consultation with
overseas Taiwanese groups.  A few quotes from the letter:

We consider ourselves Taiwanese, and we are proud of our identity and heritage.
The term “Chinese” is confusing, as it gives outsiders the impression that this is an
organization under the control of the People’s Republic of China and its Communist
government.  …..

Regrettably, this episode is but the most recent incident pointing to the erosion of
democratic governance in Taiwan under the Ma government since 2008. Time and
again, we see that this administration undermines the foundations of a young
democracy that was established only 20 years ago through the sacrifice and
unwavering determination of the people in Taiwan, together with us in the overseas
Taiwanese community.

We urge the Taiwan authorities to retain the present title of the Overseas
Compatriot Affairs Council, or even move forward and rename the agency
as the Overseas Taiwanese Affairs Council, to more fully represent the
spirit of a free and democratic Taiwan.

The letter was signed by 31 Taiwanese-American organizations from across the United
States plus the Greater Vancouver Taiwanese Canadian Association.

Protests against Want Want takeover of
cable TV network
During August and September 2012, there was an increasing chorus of protests against
the proposed takeover of the Chinese Network Systems (CNS) by the Want Want / China



Taiwan Communiqué  -11-               October 2012

Times group, already one of the largest news media conglomerates in Taiwan.  The
takeover was conditionally approved by the National Communications Commission
under the Ma government on 25 July 2012.

Owner of the Want Want / China Times media group is a Mr. Tsai Eng-meng, who became
well known in the West when he made some outrageous statements in an interview with
the Washington Post in January 2012.  In the interview, Tsai was quoted as saying that
reports of the massacre at Tienanmen Square in Beijing in 1989 were “not true.”

September 1st protest against Want Want monopoly

Tsai reportedly already con-
trols three Taiwan newspa-
pers, a TV station, various
magazines, and a cable net-
work.  According to the
Washington Post, the me-
dia he controls have veered
sharply toward a more pro-
China line.  Tsai also used
his money and publications
to influence the outcome of
the January 2012 elections
(Washington Post, “Tycoon
prods Taiwan closer to
China”, 21 January 2012).

The proposed takeover of the CNS network prompted a number of media groups and
civil liberties organizations to organize a large-scale protest in Taipei on 1 September
2012, which is Journalism Day in Taiwan.  Some 6,000 journalists, students, academ-
ics and social activists marched from the offices of Want Want / China Times to the
National Communications Commission.

The main theme of the demonstration was monopolization of the media, with many
observers and participants fearing that Tsai Eng-meng will further stifle freedom of
expression in Taiwan.  He is known to have fired editors and reporters on the spot for
reporting or writing articles that were critical of personalities or developments in China.

In spite of the 1 September 2012 protest and of interpellations and protests in the
Legislative Yuan, the NCC’s chairperson, Mr. Howard Shyr, stated at the end of
September that his organization would not annul the deal since “the case was closed
because it was approved with independent and professional consideration.”

Photo: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -12-         October 2012

Taiwan Communiqué comment:  Both the OCAC name change and the approval of
the Want Want takeover of the cable network are strong indications that the Ma
government is steering Taiwan to even closer ties with China at the expense of
democracy and freedom of expression in Taiwan.  Together with the appointment
of a number of strongly pro-unification people to key positions in his government,
this is a worrying trend as it appears he wants to put Taiwan for an irreversible fait
accompli.

This “blind rapprochement” is occurring despite strong indicators that China is on
a collision course with the West and with Taiwan’s democratic allies in the region.  The
developments surrounding the Senkakus and the South China Sea have shown that
China is bent on expansion and confrontation with its neighbors in the region.  The
question is increasingly being asked: Which side is the Taiwan of Mr. Ma on?

Ma popularity sinks to new lows

Interestingly, the new moves by the Ma administration have led to a further deterioration
of his popularity:  in two opinion polls published at the end of September and the
beginning of October 2012, Ma’s popularity rating dropped to their lowest ever:

In a poll released on 27
September 2012 by the
highly respected Taiwan
Indicator Research
Survey (TISR), Presi-
dent Ma’s support level
dropped to 16.7%, while
the level of trust in him
and his government
went down to 23.6%.  The
disapproval rating rose
to the highest ever
(71.7%), while the dis-
trust topped out at
58.1%.
On the next day, the TVBS poll, which is generally considered blue-leaning (pro-
government), published its own poll results which were even worse for the President:
it showed a satisfaction level of 13%, the worst since his mishandling of the aftermath

The Misery index is rising

Copyright: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -13-               October 2012

of Typhoon Morakot in the Summer of 2009.  The TVBS showed a dissatisfaction
level of 69%.  It also showed high levels of dissatisfaction among traditionally
Kuomintang voters: only 30% in this category approved of Ma’s performance,
while 49% were dissatisfied.

* * * * * * * * * * * * * *

Taiwan mural in Oregon
Corvallis mayor stand up to Chinese pressure

By Ambassador Nat Bellocchi.  Mr. Bellocchi served as Chairman of the American Institute
in Taiwan from 1990 through 1995. The views expressed in this article are his own.

The Chinese have a habit of shooting themselves in the foot.  This expression is a nice
American idiom dating back from the days of cowboys and Indians, when an inexperi-
enced gunslinger could damage his own position and reputation by firing his gun in the
wrong direction.

This is what happened this
time around when the PRC
consulate-general in San
Francisco got itself worked
up about a mural that had
gone up on the small college
town of Corvallis, Oregon,
the home of Oregon State
University.

The mural had been commis-
sioned by a longtime
Corvallis resident, Mr. David
Lin, who wanted to express
his support for freedom, de-
mocracy and independence

Corvallis resident David Lin in front of his mural

in Tibet and Taiwan.  The 10x100 ft mural was painted by artists Chao Tsung-song from
Taiwan and Lucy Lu from Vancouver BC in August 2012, and depicted scenes from
Tibet and Taiwan.

Photo: Andy Cripe / Corvallis Gazette-Times



Taiwan Communiqué  -14-         October 2012

So far so good.  But before the mural was even finished, the PRC consulate-general in
San Francisco  fired off a letter to Corvallis mayor Julie Manning, urging her to “…adopt
effective measures to stop activities advocating Tibet Independence and Taiwan
Independence in Corvallis”  implying the relations and economic ties between Oregon
and the PRC would suffer if the mural was not taken down.

Oregon Senator Ron Wyden

This ham-fisted approach met with a rebuff from
mayor Manning, who politely but firmly informed
the consulate-general that the US has a Constitu-
tion with a First Amendment that guarantees people
in this country freedom of speech, which includes
freedom of artistic expression.

Not satisfied with this response, the consulate-
general sent two of its diplomats to Corvallis to try
to convince the city government to take down the
mural, but to no avail. To her credit, Mayor Julie
Manning stood by her decision and made it clear
that the mural was here to stay as long as property
owner David Lin wanted to keep it there.

On September 8th 2012, the Corvallis Gazette re-
ported on the Chinese efforts to suppress freedom of speech in this country, and this
was the shot that was heard around the world.  Soon, mayor Manning started to receive
messages of support for standing up to Chinese bullying, and the newspaper received
dozens of emails congratulating it on its reporting on the matter.

In early September 2012, the Oregon Congressional delegation got wind of the issue, and
weighed in: Congressman Peter DeFazio blasted China for its interference in internal US
affairs on the House floor, and on 13 September 2012 Oregon Senator Ron Wyden sent
a strongly worded letter to the Chinese ambassador in Washington, expressing his deep
displeasure at the actions of the consulate-general.

He highlighted the rights of freedom of religion, of the press, and the right of people to
peacefully assemble, as enshrined in the US Constitution.  He then warned the ambas-
sador that “While these rights might not be respected in China, they are values that all
Americans hold dear. Any attempt by your government to suppress these rights is
unacceptable and must not be repeated.”



Taiwan Communiqué  -15-               October 2012

What does all of this mean for Taiwan?  It is a good example of the fact that
Americans are willing to stand up for Taiwan and its democracy.  But that requires
that the Taiwanese themselves stand up and speak up for their rights too.  It
requires that the Taiwanese people speak out on issues such as press freedom,
freedom of assembly, and a fair and impartial judiciary.

The Corvallis mural became an important symbol for freedom of speech because
people like David Lin stood up for what he believes in, and the mayor of Corvallis
had the right response when she reminded the Chinese that the US has some basic
principles and values for which it stands.  Perhaps both Washington and Taipei can
learn something from Corvallis.

* * * * * * * * * * * * * *

Former President Chen’s health deteriorating

Former President Chen being
moved to a hospital

Chen hospitalized again
In the previous issue of Taiwan Communiqué
we reported on former President Chen’s deterio-
rating health, and about the visit by three US
medical specialists who raised alarm about
his mental health.  In mid-July 2012, the
specialists issued a report which was pre-
sented to the Tom Lantos Human Rights
Commission in the US Congress.

Since that time the physical and mental health
condition of the former President have seri-
ously deteriorated.  He was hospitalized again
on September 12th 2012.  At the Taoyuan
General Hospital they treated him for prostate
problems, but also discovered a blood clot in
his right frontal lobe, indicating he had suffered
a minor stroke.  The former President also
developed speech problems.

The Taoyuan General Hospital announced in a
press conference on 17 September 2012 that it did not have adequate facilities to treat

Photo: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -16-         October 2012

the former President and recommended that he be transferred to a major medical center.
Two physicians in Taipei, Dr. Chang Yeh-shen and Taipei Veterans General Hospital
physician Dr. Kuo Cheng-deng added that the former President had experienced a
number of complications during the past four years, including breathing difficulties,
ulcers and coronary problems, but never received appropriate care in prison.

After a tug-of-war on the choice of hospitals, the former President was transferred to
Taipei Veterans General Hospital (TVGH) on 21 September 2012.  He and his family had
indicated that they wanted him to be transferred to Mackay Memorial Hospital in Taipei
or a hospital in Kaohsiung, close to his family, but the prison authorities denied the
request, saying that the other hospitals didn’t have the proper equipment to treat the
former President.  The other hospitals later denied that they had ever been contacted
by the prison authorities about the available equipment.

After a few days at TVGH, the hospital announced that the former President was
suffering from “a severe depression and anxiety disorder, both of which have
become chronic,” indicating that adequate treatment could take from nine months
to two years.  It recommended that Chen be transferred to another hospital with
a specialized department for further treatment.

In response, DPP lawmakers again appealed to President Ma to grant a medical
parole.  In a joint statement issued on 5 October 2012 they said: “President Ma
has come to a critical juncture to make the decision.  It is an eminent problem
that both the governing and opposition parties have to deal with, because
Chen Shui-bian is in a critical health condition.”

“The decision Ma makes would determine whether Chen can carry on living.  We urge
Ma to give Taiwan a chance and Chen an opportunity to live.  At this juncture in history,
Ma could make a decision that can reflect concerns related to medical humanitarian-
ism, the dignity of a former head of state, social harmony, and the possibility of ending
the political division in the country.”

Foreign delegation pleads for medical parole
During his time at Taoyuan General Hospital, President Chen was also visited by a foreign
delegation made up of human rights activists Hans Wahl, based in Paris, and Harreld
Dinkins, who is based in Washington DC.  The visit was organized by Washington-based
Jack Healey, who heads the Human Rights Action Center in DC.  Mr. Healey himself could
not come because of a health problem.



Taiwan Communiqué  -17-               October 2012

The delegation did meet with Chen at the hospital on 17 September 2012, and said they
were shocked by the physical and mental state of the former President.  They said he
suffered from slurred speech, and displayed an unusual level of fatigue during the 20-
minute exchange.  The next day, the two relayed their concerns to Justice Minister Tseng
Yung-fu.  The two said that the conditions under which the former President had been held
in prison were “grim”, and added that his medical condition was “grave and worsening.”

Human rights activists Wahl and Dinkins being
interviewed in Taipei

A few days earlier, the
former President had also
been visited by several
prominent DPP members,
including DPP Chairman Su
Tseng-chang and former
DPP Chair Dr. Tsai Ing-wen.
All said they were deeply
disturbed by the former
President’s physical and
mental health condition, and
called for medical parole so
he can receive adequate
treatment for his multiple
medical problems.

During this period, a promi-
nent physician from National
Taiwan University Hospital,
Dr. Ko Wen-je, also stated
that without adequate medical treatment the former President would develop dementia
“within six months.”  The doctor strongly criticized the Justice Ministry for “placing
political concerns above medical expertise.”

During the past two months more than half of the city and county councils in Taiwan
have adopted resolutions calling for medical parole for the former President.  Inter-
estingly, they were joined by Taipei Mayor Hau Lung-bin, who himself is a prominent
Kuomintang member and a potential candidate to run for President in 2016.  He stated
on 21 August 2012: “Former president Chen’s medical parole is not a simple
judicial issue, but also a social issue ...Granting him a medical parole would be a
highly significant move that would heal the scars in our society and bring social
and political reconciliation.”

* * * * * * * * * * * * * *

Photo: Taipei Times



Taiwan Communiqué  -18-         October 2012

Report from Washington
Congressman Andrews (D-NJ) proposes Center
for Taiwan Security Analysis
In a letter dated September 28, 2012 to John Marshall, incoming president of the United
States Institute of Peace (USIP), a non-partisan center for the study of conflict prevention
created by the U.S. Congress in 1984. Rep. Robert Andrews (D-NJ) asked Marshall to
establish new Center for Taiwan Security Analysis within the USIP.

Robert Andrews (D-NJ)

Rep. Andrews wrote to Marshall that: “Even though
Taiwan is a sovereign independent country to-
day, its citizens live in the shadow of over 1,600
short- and medium-range ballistic missiles aimed
by the PRC.  The PRC still refuses to renounce the
use of force against Taiwan, continues to claim
Taiwan as a renegade province, and in 2005
passed an ‘Anti-Secession Law’ mandating mili-
tary action if Taiwan moves toward formal de
jure independence.”

The letter continued: “In light of the growing mili-
tary imbalance across the Taiwan Strait and the
continuing threat posed by the PRC, it is imperative
that the United States seeks ways to reduce the
probability of armed conflict in the Taiwan Strait,
which remains a major global flashpoint.”

Andrews concluded: “As you assume your new position at the helm of the USIP, I
encourage you to establishment of a “Center for Taiwan Security Analysis” within
the Institute with the goal of conducting in-depth analysis on the U.S.-China-
Taiwan relationship from a conflict-prevention lens.”

FAPA President Mark Kao commented on the letter, saying: “The USIP is world-renowned
for its work to prevent or end violent conflict around the world, and there are few places
where its insights and analyses are needed more than in the Taiwan Strait.”

Dr. Kao added: “As recent events in East Asia have underscored the fragility of peace
and stability in the waters surrounding Taiwan, it becomes clear that the protection
of U.S. interests requires a better understanding of the complex sources of potential
conflict in the Asian Pacific region.”



Taiwan Communiqué  -19-               October 2012

Congressman Garrett (R-NJ) calls for
Taiwan inclusion in the UN
On September 20th 2012, US Congressman Scott Garrett (R-NJ) issued the following
statement, calling for Taiwan’s inclusion in the United Nations:

On September 18, 2012, as representatives of countries from all around the world
gathered in New York City to open the 67th session of the United Nations General
Assembly, one democratic and peace-loving nation—Taiwan—was once again
shut out from the proceedings.

Scott Garrett (R-NJ)

Taiwan’s economy is among the largest and most
developed in the world, and it has been hailed as a
stable and democratic role model for the rest of Asia.
Yet its population of 23 million people has virtually
no representation in the UN or its affiliated organi-
zations, such as the International Civil Aviation
Association, the International Maritime Organiza-
tion, and the World Health Organization (WHO).
Without membership in the WHO, Taiwan is ex-
cluded from the global epidemic surveillance net-
work, putting both the Taiwanese people and the
global community at risk.

Taiwan’s exclusion from international organiza-
tions is solely due to the diplomatic obstruction of
the People’s Republic of China (PRC), which
continues to use the threat of military force to assert its territorial claims over Taiwan.
The PRC refuses to forswear the use of force to settle the dispute between its government
and that of Taiwan. Furthermore, since assuming its seat in the United Nations in 1971, the
PRC has wielded its growing economic and geopolitical influence around the globe to
severely limit Taiwan’s international space and isolate it from the global community.

To help remedy this unjust situation, the United States must continue to stand with the
Taiwanese people and help lead Taiwan back fully into the global system.  The goals of
equality and inclusion embodied by the Charter of the United Nations will remain
unfulfilled until the free and democratic people of Taiwan are fully represented in the
international community.

* * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -20-         October 2012

Book Review
Lost Colony: The untold story of China’s
first great victory over the West
by Tonio Andrade, reviewed by Gerrit van der Wees

Andrade is a well-known and respected figure in the small world of Taiwan history experts.
His earlier work, How Taiwan became Chinese, was well researched and documented,
although we disagreed with his overall thesis (see our review in Taiwan Communiqué
no. 128, June/July 2010).

History repeats itself with this new book.  It is extremely well written – and could easily
pass for an exciting historical novel.  Andrade spins a gripping tale, full of excellent
anecdotes and insights, but then goes off on a tangent when drawing his conclusions.

His main theme is that, contrary to conventional wisdom, Ming follower Cheng
Ch’eng-kung, known as Koxinga in the West, was able to defeat the Dutch
settlement of Fort Zeelandia (present-day Tainan) in 1661-1662 due to a relative
equal level of gun technology (both big guns and smaller handguns) and superior
military tactics and strategy.

He does explain how the Dutch still had the advantage in terms of having a highly
defensible fortress (renaissance fort technology) and the ability of their ships,
loaded with heavy guns, to maneuver fast in deep water, with sail rigging that
enabled them to sail into the wind.

However, these advantages were, in Andrade’s view, not sufficient to make a difference
in the conflict, particularly due to some basic errors made by the Dutch commander of
the fort, Frederick Coyet.  In particular Coyet had not taken advantage of opportunities
to build bridges and alliances, both within the Dutch East India Company and with the
Manchu / Ch’ing rulers who had gained power in China after 1644.

Coyet was actually a Swedish nobleman in Dutch service.  He was a proud and
principled man, and had his differences with officials in Batavia, as well as with
key commanders of the fleet that was sent to break Koxinga’s blockade, which
lasted from April 1661 to February 1662.



Taiwan Communiqué  -21-               October 2012

After the “loss of Taiwan”, Coyet returned to Batavia, but was tried for treason, almost
executed (described in detail by Andrade in the very first chapter), but then banned to
a far-away island.  After ten years he was released, returned to the Netherlands, and wrote
a stinging rebuke of his superiors in Batavia, titled “’t Verwaerloosde Formosa” (The
Neglected Formosa), which became a best-seller.

According to Andrade,
Koxinga was able to incor-
porate new ideas and tech-
nologies.  He was the son of
Chinese pirate father, Cheng
Chi-long, and a Japanese
mother, named Tagawa.  He
was born in Nagasaki in
1624, and in his early youth
spent some years in Japan,
but at age seven his father
moved him to China where
he continued his schooling
and eventually studied in
Nanking .  When the Ch’ing
dynasty took over in 1644,
his father surrendered, but
the son continued resis-
tance along the coast.

In 1658-1659 he assembled
a large fleet, sailed to the
North, and tried to recap-
ture Nanking, but was
beaten back by Ch’ing Dy-
nasty forces (and by a ty-
phoon which wrecked many boats and drowned many of his men).  During the following
year, he was under increasing pressure from Ch’ing forces, which pursued him down the
coast.  Eventually, in early 1661, he decided to make a big move, assembled some 400 boats
and 25,000 men and crossed the Taiwan Strait to lay siege to the Dutch settlement at
Anping (present-day Tainan).



Taiwan Communiqué  -22-         October 2012

Because of information gleaned from a defector named He Bin (a translator who had
provided him with maps of the fortress) Koxinga was able enter the bay behind the fortress
through a narrow channel and land his fleet outside the reach of the big Dutch cannons
in the fortress.  He attacked and took a smaller Fort Provintia and thus cut off supplies
both on the land and seaside.  This started a siege which would last nine months.

Miraculously, the Dutch were able to send word of the siege to Batavia.  In one of the
major daring feats of the episode, a small yacht name Maria under captain Cornelius
Clawson was able to sail against the prevailing Monsoon winds and make it to the VOC

Author Tonio Andrade

headquarters in seven weeks.  A relief fleet
under commander Jacob Cauw was sent and
had a speedy journey back to Taiwan, but the
counterattack against Koxinga failed, par-
tially due to a typhoon and partially due to
disagreements between Cauw and Coyet.

As the siege continued, supplies in the
fort began to run out, while Koxinga was
also aided by another defector, Hans Radis,
a German sergeant who had been in Dutch
service and who loved rice wine, which
Koxinga gave him plenty of.  Radis gave
Koxinga inside information on the de-
fense of the fortress.

The situation eventually prompted negotia-
tions in which Coyet was able to ensure free
passage for himself and other Dutch at the
fortress.  In total some 630 Dutch and 9,000
Chinese combatants had been killed, in addition to several thousand aborigines,
fighting on the side of the Dutch.  In addition, Koxinga killed several hundred Dutch
missionaries and teachers in surrounding villages.

However, the fall of Zeelandia was not the end of the story.  Andrade describes in detail
how during the period 1662-1668, the fighting continued across a broad front: in 1663
Dutch admiral Balthasar Bort with only 15 ships coordinated with a Ching Dynasty fleet
in an attack against the remaining Koxinga forces in Jinmen, and defeated them.  In 1666,
the Dutch had built up a fortress in the northern port city of Jilong (present-day Keelung),



Taiwan Communiqué  -23-               October 2012

and with only 300 defenders fended off an attack by some 40 junks and 3000 Koxinga
troops.  Koxinga himself had of course died in 1663, but his successors held out until 1683,
when they were defeated in the Battle of Penghu by Ch’ing admiral Shih Lang.

And now for the conclusions.  Contrary to Andrade’s thesis, while technology, strategy
and tactics, the appropriate alliances, and even the weather can make a difference, two
other factors did make a more significant difference in the outcome of the conflict around
Zeelandia: distance and overwhelming force.  Taiwan was a long way away from Batavia
(several weeks of sailing) while very close to the Chinese coast.  Koxinga could thus bring
in large numbers of troops, reinforcements and ships within a short period of time, while
the Dutch had to travel large distances.

Another incorrect conclusion by Andrade is to call this a victory by “China” over
the West.  At that point, 1661-1662, Koxinga was not representing China at all,
but his own personal fiefdom along the Coast.  He kept the Ming Dynasty dream
alive in order to keep a following among the adherents of the defeated dynasty.  He
was a renegade on the run from Beijing.  In fact, the Ch’ing rulers were trying very
hard to eradicate his strongholds along the coast, and that is why he took refuge
across the Strait, trying to get away from China.

Overall conclusion: excellent work with a wealth of details.  Well written and
documented.  The full title of the book is: Lost Colony: The untold story of
China’s first great victory over the West, by Tonio Andrade, professor of
history at Emory University.  Princeton University Press, Princeton, 2011.

* * * * * * * * * * * * * *



CONTENTS           Taiwan Communiqué no 138
   October 2012

Rising tensions surrounding Senkakus
Three-way tug for island group ................... 1
Japan-bashing flares in China .................... 2
Mixed signals from Taiwan ........................ 3
The war of ads ................................... 4
The way forward in the Senkaku altercation
            by Mei-chin Chen ..................... 5

What policies for the second term?
Cabinet reshuffle: old wine in new bottles ....... 7
Overseas Affairs Commission covertly re-sinicized  9
Want Want takeover of cable TV network .......... 10
Ma's popularity sinks to new lows ............... 12

Taiwan mural in Oregon
Corvallis mayor stands up to Chinese pressure
            by Ambassador Nat Bellocchi ......... 13

Former President Chen's health deteriorating
Chen Shui-bian hospitalized again ............... 15
Foreign delegation pleads for medical parole .... 16

Report from Washington
Andrews proposes Center for Security Analysis  .. 18
Garrett calls for Taiwan's inclusion in the UN .. 19

Book Review
Lost Colony; The untold story by Tonio Andrade
       reviewed by Gerrit van der Wees .......... 20

The goals of FAPA are: 1) to promote international support for the right of the people of
Taiwan (Formosa) to establish an independent and democratic country, and to join the

international community; 2) to advance the rights and interests of Taiwanese communities
throughout the world; and 3) to promote peace and security for Taiwan

Internet homepages: www.fapa.org and www.taiwandc.org

SUBSCRIPTIONS: USA (first class mail)         US$ 30.-
Other Countries (airmail)      US$ 35.-

First-class Mail
U.S. Postage PAID
Washington DC
Permit no. 354

FROM:
Formosan Association for
Public Affairs
552 7th St. S.E.
WASHINGTON, DC 20003

ISSN Number: 1027-3999


